18.07.2012 Miellyttävä jälleennäkeminen merellä

 

Stokken-Hirtshals 70,6 mpk

 

Aamulla herätyskello pärähti klo 03.45. Vääntäydyimme huonosti nukutun yön jälkeen jalkeille. Naapuri-moottoriveneen miesporukalla oli ollut kovaäänistä hauskaa yli puolenyön, meillä ei.

Liikkeelle päästiin suunnitellusti tasan kello viisi. Ihailimme aamuauringossa kylpevää salmea, josta puikahdimme sitten avomerelle ja kohti parin merimailin päässä olevaa poijua, josta ottaisimme suunnan Skageniin. Saaren suojasta ja poijun ohi päästyämme aallot kasvoivat nopeasti aika mittaviksi, ja mikä ikävintä, ne tulivat suoraan takaa. Keikutus oli melkomoista ja kävipä niinkin, että Kapun käytyä sisällä veneessä hetken tutkimassa merikarttaa, oli pakko hankkiutua nopeasti ulos avotilaan horisonttia katselemaan inhottavan kuvotuksen tunteen laskeuduttua vatsanpohjaan. En nyt väitä, että olisin varsinaisesti sairastunut meritautiin, mutta läheltä piti.

 

Takatuulen yhdistelmällämme, genoalla ja mesaanilla, emme kuitenkaan eilisen merenkäynnin nostamassa aallokossa ja Norjan puoleisen Skagerrakin rannikon vastavirrassa saaneet venettä päälle neljän solmun vauhtiin. Ja sehän merkitsisi tasaisen vauhdin taulukolla liki 20 tunnin matkaa Skageniin, jonne saapuisimme siis vasta puolenyön jälkeen! Löytyisikö järkevämpi vaihtoehto? Olimme jo aiemmin miettineet ylitystä Tanskan Hirtshalsiin, jonne matka on selvästi Skagenia lyhyempi, vajaat 70 mpk. Tämän mahdollisuuden keksimme Båtnytt -lehden viime kevään artikkelista, jossa kerrottiin mahdollisuuksista purjehtia Norjassa. Kaupunki sijaitsen Tanskan niemimaan kärjen lounaispuolella, joten Kattegatin matkaaville se kyllä tekisi enemmän mutkaa matkaan kuin suora reitti Skageniin. Tarkistimme, miten tuuli asettuisi, jos matkaisimmekin Hirtshalsiin Skagenin sijasta. Vaikutus oli toivottu, pääsisimme hieman laitamyötäiseen, joka helpottaisi huomattavasti sekä purjehtimista että keikutusta.

 

Kurssin muututtua alkoi matkantekokin sujua, saimme vauhdin päälle 5 solmun ja keikutus ja rullaaminen vähenivät. Kapun olokin alkoi seestyä. Lievää jännitystä tilanteeseen toki toi, että ajoimme nyt kohti Hirtshalsia täsmälleen samaa kurssia kuin Kristiansandin ja Hirtshalsin väliä kiitävät Color Linen jättiläis -autolauttamonsterit 33 solmun vauhtiaan. Tarkka tähystäminen oli siis paikallaan.

 

Useamman tunnin uutta kurssia purjehdittuamme tuuliperäsimen tarkasti ohjaillessa ja Duogen-vesigeneraattorimme tuottaessa tasaista 5 ampeerin latausvirtaa, tuuli alkoi laantua, mutta maininki jäi. Purjeet alas, kone päälle ja ”Helminen” – sähköinen autopilottimme – ohjaamaan.  Försti siirtyi sisälle hoitamaan univajetta, Kapu yritti pysyä hereillä tähystämässä avotilassa. Ohjasimme nyt koilliseen, yli pika-autolauttojen reitin ja vähän pidemmällekin, jotta saisimme taas tuulen purjehtimisen kannalta paremmin, mikäli se vielä nousisi uudestaan.

 

Jossakin vaiheessa olin näkevinäni veden pinnalla jonkin vilahduksen. Tähystin, ja silmänurkastani havaitsin uudelleen liikettä veden pinnalla, nyt toisella puolella venettä. Eikä aikaakaan kun jo pintaa viisti veneen keulan vieressä iso delfiinin evä. Herätin Förstin päikkäreiltään katsomaan ihmettä. Ihmeitä, eli delfiinejä olikin sitten kokonainen parvi, ehkä puolentusinaa yksilöä ja ne järjestivät meille viihdettä runsaan puolen tunnin ajan kisailemalla Vestervikingin kanssa. Emme olleet olettaneet näkevämme delfiinejä näillä leveysasteilla, kuvittelimme, että niitä alkaa esiintyä jossakin Englannin kanaalin eteläpuolella, mistä edelliset delfiinihavaintomme parin vuoden takaa olivat.

 

Käänsimme kurssin taas kohti Hirtshalsia. Tuuli oli piristynyt samalla kun eilisen kovan tuulen mainingit laskeneet, joten nostimme taas purjeet. Loppumatka Hirtshalsiin sujuikin sitten hienosti purjekyydillä. Reilun merimailin päässä satamasta laskimme purjeet, koska emme halunneet törmätä purjekyydillä satamasta mahdollisesti ulos työntyvään autolauttaan. Kaiken kaikkiaan tulimme matkanneeksi Stokkenista 13 tuntia ja reilut 70 mpk  Hirtshalsiin.

 

Hirtshalsin satama on vilkas kalastussatama, jossa vielä parisen vuotta sitten ei ollut juurikaan fasiliteetteja huviveneilijöille. Sitten kaupunginisät päättivät satsata myös huviveneilijöihin ja kalasataman suojaisimpaan nurkkaan rakennettiin hyvä ponttoonilaituri ja tarvittavat veneilijän peruspalvelut. Oikein sympaattisen sataman olivatkin mielestämme saaneet aikaiseksi, ainakin sellaiselle, joka kannattaa vähemmän keinotekoisia kuvioita à

la Smögen esimerkiksi. Kalasataman puoli oli täynnä isompia ja pienempiä kalastustroolareita, jotka tietysti aamutuimaan saattaisivat herätellä myös huviveneilijöitä apajille lähtiessään.

 

Saatuamme veneen ”shipshape” läksimme etsimään syötävää. Satamasta johtivat kiviportaat korkealle mäelle. Kiipesimme, ja hämmästyimme, kun mäen huipun takana aukesi viihtyisä tori sitä reunustavine monine ravintoloineen. Lisää plussaa Hirtshalsille!

 

Valitsimme sen ravintolan, jossa näytti olevan eniten asiakkaita ja istuuduimme terassipöytään kaasulämmittimen ääreen. Pöydästäpä avautuikin aivan upea näkymä yli Skagerrakin. Tuoltako olimme todellakin tulleet! Ruokalistan rödspätta kelpasi meille hyvin, annokset olivat runsaat, maistuvat ja jopa kohtuuhintaiset (ainakin Norjan hintatasoon tottuneille).

 

Teimme vielä pienen iltakävelyn sataman laitureilla. Paitsi aktiivisia ammatti-kalastusaluksia, satamasta toimi myös puolentusinaa huvikalastajia merten apajille kuljettavaa troolaria. Jos aikaa olisi ollut enemmän, olisi tuollaiseenkin ollut mukava tutustua. Satamassa oli myös iso joukko erilaisia koneverstaita, hitsaamoja, verkonkutojia ja muuta ammattikalastusta tukevaa toimintaa. Ja tietenkin hyvin varustettu kalastus- ja venetarvikeliike, jonka tarjontaan olisi tietysti pakko tutustua heti huomenaamuna.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: