19.07.2012 Hirtshals

 

Hirtshals vaikutti sen verran mielenkiintoiselta paikalta, että päätimme viettää ainakin yhden kokonaisen päivän täällä tutustuen paikkoihin. Sitä paitsi kovalla itätuulella ei juuri olisi ollut asiaa lähteä pyrkimään Skagenin suuntaan. Aamiaiselta päästyä Kapu kaivoi veneen keulasta taitettavat pyörämme esille ja kokosi ne ajokuntoon. Ensiksi suunnistettiin eilen löydettyyn kalastus- ja venetarvikeliikkeeseen, josta mukaan tarttui purkki amerikkalaista veneen paikkaus-ensiapumassaa, jollaiseen en ole Suomessa törmännyt, sekä uusi myrskylyhty syksyn avotila-iltoja varten. Niin, ja lisäksi myyjän lupaus täyttää löysiä lepuuttajiamme paineilmalla myöhemmin, kunhan saisin ne ensin raahattua myymälään.

 

Seuraavana kohteena oli toisen maailmansodan aikaisten saksalaisten bunkkereiden museo rannan dyyneillä. Tämä Tanskan niemimaan kärkialue oli saksalaisille erityinen strateginen kohde, jonne Hanstholm -nimiseen paikkaan jokunen maili Hirtshalsista lounaaseen rakennettiin jättiläismäinen tykkiasema. Yhdessä Norjan puolella Kristiansandissa olevan vastaavankokoisen tykin kanssa saksalaisten tarkoitus oli sulkea suurin osa Skagerrakia liittoutuneiden laivoilta. Tykin piipun halkaisija oli 38 cm ja ammuksen kantomatka oli 55 kilometriä. Tuohon matkaan ammukselta kului parisen minuuttia. Näiden kahden tykin kantomatkojen välille jäi 10 kilometrin kaistale Skagerrakia, jonka saksalaiset sitten miinoittivat.

 

Aika paljon uutta opimme Tanskan ja tanskalaisten asemasta toisen maailmansodan aikana. Muun muassa sen, että tanskalaisten saksalaisille eräänlaisena vapaaehtoisena pakkotyönä tekemien Atlantin valliin kuuluvien linnoitusten hinnalla rakennettaisiin tänä päivänä 12 Isonbeltinsiltaa. Tämän ostoksensa saksalaiset maksoivat painattamalla rahaa Tanskan keskuspankin setelipainossa. Projektin takia Tanska siirtyi noin 15 vuotta taaksepäin taloudellisessa kehityksessään. Kaikkein absurdeinta oli, että valtavat rakennelmat eivät koskaan osallistuneet ensimmäiseenkään sotatoimeen, ja sodan jälkeen saksalaiset itse myönsivät, ettei niillä olisi edes pystytty estämään liittoutuneiden hyökkäystä Skagerrakin läpi, jos tällaista olisi yritetty.

 

Käytiinpä myös kiipeämässä jalat veteläksi Hirtshalsin majakan huipulle, josta aukesivat mahtavat näkymät yli Skagerrakin. Majakka on rakennettu vuonna 1863 ja sen valo loistaa 35 metrin korkeudella.

 

Kun majakkakahvit ja raparperitortut (hapankerman kera!) oli nautittu oli aika siirtyä kolmanteen  tutustumiskohteeseen, Euroopan suurimpaan oseanariumiin. Mielenkiintoisesti toteutettu, paljon interaktiivista touhua nuoremmille ja vanhemmille merestä ja merieläimistä kiinnostuneille.

 

Suurimman akvaarioaltaan ääressä saimme ahaa-elämyksen nähdessämme otuksen nimeltä ”sunfish” (mola mola). Välimeren-purjehduksellamme näimme nimittäin Santanderiin Biskajan ylityksen jälkeen saapuessamme veden pinnalle nousevan yli puoli metriä suuntaansa olevan evän, joka hiljaa heilahteli ilmassa puolelta toiselle. Emme tuolloin meinanneet uskoa silmiämme.

 

Nyt siis selvisi, että tuo merkillinen möhkäle on sunfish, jonka isoimmat yksilöt voivat kasvaa läpimitaltaan kolmemetrisiksi palloiksi ja painaa kaksi ja puoli tonnia. Kalalla on isot lautasmaiset evät selkä- ja vatsapuolella ja sillä on tapana heilutella välillä selkäeväänsä hitaasti pinnan yläpuolella.

 

Toinen ajatuksia herättävä havainto oli, että syvänveden katkaravut osaavat vaihtaa sukupuolta. ne elävät kaksi ensimmäistä vuottaan uroksina ja muuttuvat sitten naaraiksi.

 

Kaiken lisäksi nyt sitten tiedämme, että se kaikkein arvostetuin ja herkullisin ruokakala on pietarinkala, englantilaiselta nimeltään John Dory. Ruma kuin mikä, muuten.

 

Paluumatkalla poikettiin huoltoasemalle ostamaan paristoja. Kuinka ollakaan, kaasupullotelineessä välkehti upouusia Camping Gaz -pulloja, samanlaisia joita meillä on kaksi tyhjää matkassamme tyhjän panttina, kun säätimet jäivät kotiin. Tuumasin, että ehkäpä Suomessa on enemmän käyttöä täysillä kuin tyhjillä pulloilla varapulloina ja päätin huomenaamuna vielä ennen lähtöämme eteenpäin käydä vaihtamassa tyhjät täysiin.

 

Venettä kohti polkiessamme huomattiin, että ruoka-aikahan se. Försti jäi sopivan ravintolan tykö varaamaan pöytää, Kapu lähti viemään tähänastiset ostokset veneelle ja palasi väärään ravinolaan – lähinnä olutpubiin – etsimään Förstiä. Elämää nähnyt tarjoilija hymyili ymmärtäväisesti kapun toteamukselle ”Etsin vain vaimoani”.

 

Försti löytyi sitten viereisestä tasokkaammasta ravintolasta. Ulkoesitteessä luvattua turskaa ei sitten tietenkään enää ollut tarjolla, mutta tällä kertaa nälkä ylitti närkästyksen. Tilasimme ”lange”-nimistä kalaa (lat. Molva Molva), joka oli kyllä ihan syötävää sekin. Alkupalan katkarapucocktailin ravut olivat maukkaita, mutta kulhon pohjalta löytynyt parsa kuin suoraan säilykepurkista otettua.

 

Lasku tuotiin jokseenkin heti kun sitä pyydettiin, mutta sitten ei mitään tapahtunutkaan. Varttitunnin päästä Kapulta paloi ns. pinna ja lähti hän etsimään tarjoilijatarta. Tarjoilijatar jutteli iloisesti kolleegansa kanssa taivaallisen tietämättömänä, että korvausta ateriasta olisi saatavilla, jos edes vähän kiinnostaisi. Kun Kapu sitten keskeytti juttutuokion, selvisi, että lasku pitäisikin maksaa tiskillä (ei tiskaamalla), joten turhaan, niin turhaan, olimme odottaneet tuonkin vartin. Myönsi tarjoilija siitä häntä informoitaessa, että olisihan tyhmille asiakkaille voinut mainita, että visakorttikone on sitten tiskillä.

 

Veneelle saavuttaessa vanhempi pariskunta oli pysähtynyt Vestervikingin äärelle. Kehuivat venettä kauniiksi ja kertoivat nähneensä eilen ikkunastaan kun tulimme satamaan. Ihmettelivät miksi olimme laskeneet purjeet niin kaukana sataman ulkopuolella, kun vene oli näyttänyt rullaavankin niin kovasti. Selityksemme vaikeudesta mahtua purjein sataman aallonmurtajan aukkoon yhtä aikaa ulos tulevan Color Linen autolautan kanssa sai kyllä hyväksyviä nyökkäyksiä osakseen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: