18.6. 2012 Sulutusopiskelua II

Norsholm – Malfors

 

Kanavalla saavat huviveneet liikkua klo 9 ja 18 välillä, joten tiedossa oli aikaisia herätyksiä. Halusimme nimittäin ehtiä mahdollisimman pitkälle ennen kuin lomakausi aikaansaisi ruotsalaisveneiden ryntäyksen kanavalle. Tänään olisi ohjelmassa koko kanavan jyrkin sulkuporras-osuus, Bergin ”Carl Johan” -sulkuporras jossa on 7 sulkua ja yhteenlaskettu nousu on 18,8 metriä.

 

Vallitsi ikävän myös kova vastainen tuuli, joka vaikeutti sulkumanööverejä. Keli oli aluksi kohtalaisen viileä, mutta ”Carl Johan” -sulkuja lähestyttäessä lämpeni. Jokohan nyt alkaisi se ”kanonväder”, jota ruotsalaiset iltapäivälehdet ovat toitottaneet lähestyvän juhannukseksi. Aina välillä sulun edessä joutuu kapealla kanavalla odottelemaan sulun avautumista ja silloin on oltava tarkkana hitaasti kääntyvän, pitkäkölisen, keulapotkurittoman purjeveneen kanssa. Kanava on niin kapea, että jos keulan päästää tuulenpuuskassa kääntymään liiaksi keskilinjasta, ei venettä enää pysty kääntämään tuossa kohtaa kanavaa takaisin keula menosuuntaan, vaan on annettava veneen kääntyä suosiolla myötätuuleen ja lähdettävä takaisinpäin etsimään tarpeeksi leveää kohtaa, jossa veneen mahtuu turvallisesti kääntämään. Onneksi kertaakaan emme ole toistaiseksi tähän harjoitukseen joutuneet, mutta tarkkana on oltava.

 

Myös Förstin laskeminen maihin sulun edustalla tuulen painaessa sivusta tai takaa on tosi tarkkaa puuhaa, mikäli haluaa säilyttää veneen lakkakyljet kolhuitta. Förstin tehtävänä on sitten odottaa sulun reunustalla kapun ajaessa aluksen sulkuun ja kiinnittää kapun heittämät perä-ja keulaköydet reunuksen renkaisiin. Kokeilimme tässä erilaisia tekniikoita ja läheltä piti -tilanteita oli sen verran monta, että päädyimme pian jättämään Förstin suosiolla 100-200 metriä ennen sulkua sijaitsevalle odotuslaiturille, mistä hän kävelee sululle vastaanottamaan köydet. Odotuslaiturin luona on nimittäin yleensä paremmin tilaa veneen manöövereille kuin aivan sulun vieressä.

 

Ylitimme 14,6 mpk pitkän Roxen-järven reippaassa 8-10 m/s vastatuulessa ja saavuimme Bergiin

”Carl Johan” -sulkuportaiden eteen.  Sulkuun pääsimme jokseenkin välittömästi. Näiden seitsemän sulkuportaan ja heti niiden jälkeen seuranneiden kahden kaksoisportaan nousu onnistui hyvin, mutta kieltämättä sekä sulun reunalla häärinyt Försti että veneessä vinssiä vääntänyt Kapu olivat kumpikin aika puhki päivän kääntyessä illaksi. ”Carl Johanin” jälkeen ohitimme kanavalla akveduktin, jossa kanava siis kulkee kourussa valtatien yli. Tarkoituksemme oli edetä aina Borenbergin suluille asti, mutta kellon näyttäessä vasta puolta kuutta ei siltaa Malforsin sataman jälkeen enää jostakin syystä suostuttu avaamaan meille. Edellisellä sululla sulunvartijaneitonen, joka ilmeisesti kaukohoiteli myös tämän pikkusillan avaamista, olikin jo vaikuttanut siltä, että päivän kuuluisi alkaa hänen osaltaan olla jo pulkassa – olisiko neitosella ollut kiire treffeille? Mitä sitä nyt enää yhden suomalaisveneen takia enempiä siltoja availemaan.

 

Oli syy mikä tahansa, päädyimme siis Malforsin satamaan, jossa laiturin kiinnittymisaisat ylettyivät noin kolmannekseen Vestervikingin 13 metrin pituudesta. Erilaisilla köysivirityksillä saatiin sentään vene pysymään paikallaan ilman vaaraa laiturin päälle nousemisesta, jos tuuli kääntyisi yöllä takatuuleksi. Satamaseuraksi saimme suomalaisen Targa 44:n, kotipaikkanaan ”Kukkula”?? sekä norjalaisen Najadilla purjehtivan pariskunnan. Ei siis tungosta täälläkään.

 

Illallinen kaksi vuotta sitten Gibraltarista ostetusta ”Corned Beef” purkista tehdyllä pastakastikkeella syötiin sisätiloissa tihkusateen vallitessa. Katselimme kuinka varmaankin 400 – hevosvoimaisella avomeri-pikaveneellä liikkeellä ollut ruotsalaisperhe grillaili iloisena samassa sateessa rannalla omaa ilta-ateriaansa. Positiivista asennetta! Illan scrabbletaistossa Kapu palasi pitkän tauon jälkeen voittokantaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: