19.06.2012 Sillat rullaa ja valot välkkyy

Malfors – Borenshult

 

Yöllä satoi, mutta aamulla lähtövalmistelujen aikaan sade oli jo tauonnut ja aurinkokin pilkisti. Tuulta oli edelleen ihan riittämiin. Pääsimme liikkeelle laiturin kapeista puomipihdeistä vaurioitta ja suunnistimme kohti edellisenä iltana matkanteon pysäyttänyttä siltaa. Tällä kerralla se avautuikin pienen odottelun jälkeen. Kyseessä oli ns. rullasilta, joka on kanavan yleisin siltatyyppi. Koko silta, juuri ja juuri henkilöauton mentävä, siirtyy pyörillä kanavan sivuun. Voittopuolisesti nämä sillat avautuivat sutjakkaasti veneen lähestyessä. Veneen tullessa näköetäisyydelle syttyy sillan vieren valopylvääseen punaisen valon lisäksi vilkkuva valkoinen valo, joka kertoo, että lähestyvä vene oli huomattu – eli jossakin kaukovalvomossa siltavahti oli nähnyt videokameran kuvasta veneen lähestyvän. Kohta kellot kilkattivat ja puomit laskeutuivat sillan molemmin puolin, ja hetken päästä silta olikin jo rullattu sivuun – tai käännetty tai nostettu, siltatyypistä riippuen. Vihreä valo syttyy ja alus saa ohittaa sillan tarvitsematta parhaassa tapauksessa juurikaan hiljentää vauhtia.

 

Matkaseuraksi saimme Malforsin satamasta samaan aikaan lähteneen pikaveneen, joka sitten röpötteli perässämme turvallisen välimatkan päässä aina Boren-järvelle asti.

Maisemat alkoivat muuttua pikkuhiljaa jylhemmiksi. Tulimme Borensbergin sululle, joka on yksi muutamasta jäljellä olevasta käsikäyttöisestä sulusta. Muut on muutettu toimimaan hydraulisesti napista ohjattuina 90-luvulla. Tosin tällä sululla vedenkorkeuden muutos on vain 20 cm. Innostunut pikamoottoriveneen nuoriso sai toimia sulkuporttien avaamisen käyttövoimana. Boren-järvi, 6,9 mpk ylitettiin jo kovassa vastatuulessa, joka puhalsi vastaan parhaimmillaan liki 13 m/s ja nosti pystyn aallon lennättäen vettä aina avotilaan saakka. Päätimme, että tänään emme tuulen takia lähtisi yrittämään enempiä sulkujen nousuja ja pyrkimään Motalaan asti, vaan jäisimme suosiolla Borenshultin nousujen alle odotuslaituriin yöksi. Matkan varrella olimme nimittäin taas todenneet, että kovemmassa tuulessa Vestervikingiä on todella vaikea käsitellä kapeassa kanavassa, jos sulkujen edessä joutuu odottelemaan.

 

Saimmekin hyvän kylkikiinnitys-paikan, ainoana haittapuolena olivat aluksi kanadanhanhilauman laiturilla lemuavat jätökset. Kun ne oli huuhdeltu veneestä kauemmaksi, parani ilmanlaatu merkittävästi. Aurinko paistoi, ilma oli jo kesäisen lämmin ja mieliala korkealla. Valmistauduttiin grilliaterialle, aiheena ICA:sta ostetut ”mörad entrecote’t” (tarkoittanee marmoroitua välikyljystä).  Pihvit onnistuivat loistavasti ja palanpainikkeena toiminut ”Espiritu de Chile”-punaviinikin toimi hyvin, nyt kun se oli ehtinyt kunnolla ilmastoitua. (Toissailtana aloitettu pullo ei heti avaamisen jälkeen vastannut sitä ylistäviä maahantuojan mainoslauseita.)

 

Illansuussa seurasimme kuinka kanavan matkustaja-alukset – Saimaanlaivojen kokoluokkaa –  hoitavat sulutuksen. Vauhdilla sulkuun sisään, matruusi hyppää kanavan reunalle ja kiinnittää etuköyden renkaaseen muutama metri laivan keulasta taaksepäin. Kapteeni pitää koneen koko ajan vetämässä ja kääntää laivan vinottain sulussa niin, että keulan suojapölkyt ovat paapuurin puolella kiinni kanavan reunassa ja perän suojapölkyt nojaavat styyrpuurin puolella kanavan reunaan. Ei siis mitään huviveneiden vinssivirityksiä, vaan raakaa voimaa!

 

Sulkujen yläpuolella odotuslaiturissa, päinvastaiseen suuntaan tulossa oli ruotsalainen 50-luvulla rakennettu Laurin-kosteri, jonka tanskalaista omistajaa kävimme jututtamassa. Vene oli selvästi hyvistä materiaaleista tehty, taisipa olla aitoa hondurasmahonkiakin, mutta myös vuosien kova käyttö näkyi kunnossa. Kapteeni kertoikin edellisen omistajan purjehtineen veneellä kolme kertaa Länsi-Intiaan.

 

Teimme vielä kävelylenkin tähän ilmeiseen lomakaupunkiin tutustuen. Kauniita taloja kaikki tyynni, joukossa muutama 1800-luvun alustakin. Tulipa paikallinen kanavavarren asukaspariskunta vielä iltakävelyllään juttelemaan. Vahvistivat jo itsekin havaitsemamme asian, että kanavalla on huomattavasti vähemmän liikennettä kuin normaalisti tähän aikaan. Tiesivät kertoa kanava-aluksilta saadun tiedon, että amerikkalaisturistien matkavaraukset täksi kesäksi ovat laskeneet romahdusmaisesti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: