Svendborg 16.07.2014

Taas kevyen tuulen päivä, mutta suosiollisesta suunnasta. Kaikki purjeet ylhäällä matkaan siis. Aurinko paistoi. Jonkin aikaa edettyämme havaittiin vastarannalla, liki kymmenen mailia edessäpäin valtava savupatsas kohoamassa kohti taivaita. Mistään venepalosta ei varmaankaan ollut kyse, savu oli kauniin vaaleaa ja venepaloista tulee paksua mustaa savua. Sitten selvisi. Maanviljelijän siellä kulottaa peltoaan.

Aika pitkään päästiin liki viiden solmun vauhtia, mutta yhtäkkiä tuuli loppui kokonaan, ja kääntyi 180 astetta. Sitten päästiinkin taas hienosti toisella halssilla pitkän matkaa, kunnes käännyttiin kohti Svendborgin satamaan johtavan kapeikon suuta ja käynnistettiin kone. Svendborgin satama sijaitsee Svendborg Sundin varrella, siis pitkässä kapeassa salmessa, jossa saattaa olla kovakin virtaus. Väylämerkeistä näimme, että onnistuimme tulemaan myötävirtauksen aikana, ne olivat kaikki kallellaan menosuuntaamme.

Svendborg Sundia mainostetaan satamaoppaassa Tanskan Rivierana. Meistä se lähinnä muistutti Ruotsin rikkaiden asuttamaa Dalarötä, hulppeita taloja rinteissä toistensa päällä. Svendborgin satamassa on tunnettu vanhojen puualusten korjaustelakka, joten oletus oli, että täällä olisi paljon mielenkiintoista nähtävää. Etsiskelimme rantautumispaikkaa ja lopuksi kiinnityimme ison tanskalaisen itse tehdyn purjeveneen kylkeen. Miehistönä kaksi mukavaa tanskalaisperhettä. Satama-altaassa oli taas meduusoja kasapäin.

Syötyämme lähdettiin tutustumaan satamaan ja kaupunkiin.  Kyllähän satamassa hienoja vanhoja purjealuksia olikin, mutta telakka-alue tähän aikaan jo suljettu, joten ei siitä sen enempää..

Muutamaan aiempaan tanskalais-satamakaupunkiin verrattuna Svendborg teki hiukan sekavan vaikutuksen. Kauniiden vanhojen talojen väliin oli rakennettu moderneja luomuksia kuin Enson pääkonttoreita Katajanokalle ilman minkäänlaista koordinaatiota esimerkiksi talojen korkeuden suhteen.

Satamassa kiinnittymispaikkamme vieressä oli jonkinlainen salakapakalta vaikuttava rakennus, jonka liepeiltä kuului mahtava örinäpitoinen puheremakka. Tanskalaisethan ovat kovia puhumaan ja suureen ääneen sitä paitsi.

Illalla selvittelimme naapuriveneen kanssa lähtöaikatauluja. Veneen kapteeni katsoi kännykästään vuorovesitilanteen (täällä on siis todellakin säännöllisiä, kuuden tunnin välein vaihtuvia vuorovesiä) ja ilmoitti, että jos lähdemme aamulla länteen, saamme virtauksen vastaamme. Päätimme silti yrittää.