Nyborg 15.7.2014

 

Lähtö Kertemindestä kahden laiturin kapeasta välistä oli enempi hankala suoritus tuulen painaessa venettä. Pitempiaikainen kokemus veneemme käsittelystä ahtaissa paikoissa kantoi hedelmää –saimme viereisestä veneestä aplodit läksiäisiksi. Kyseessä oli sama herrasmies joka pari päivää aikaisemmin rantautuessaan onnistui soheltamaan veneensä metallisen lipputangon Tanskan-lippuineen sataman pohjaan liki viiden metrin syvyyteen. Tarjosin avuksi Vestervikingin kätköistä löytynyttä turskapilkkiä ja sillähän lippu ja salko nousivat jo kolmannella yrityksellä syvyyksistä. Turskapilkkijä sai palkkioiksi tölkillisen jääkylmää Tuborg-juomaa veneen jääkaapista.

 

Saimme mukavan 6-8 m/s tuulen takaviistosta matkallemme ja tästähän Vesterviking tykkäsi. Purjeina rullagenoa ja mesaani päästiin heti päälle kuuden solmun vauhtiin ja 20 ja 30 asteen välillä vaihteleviin kallistuskulmiin. Jossakin vaiheessa tuuli yltyi ja jouduttiin ottamaan hieman rullaa sisään, mikä paransi veneen balanssia. Olemmekin eri yhteyksissä havainneet, että joskus 80-luvulla veneeseen lisätty rullagenoa uuden keulapulpetin päässä on täysin avattuna veneeseen hieman liian iso purje. Tarkoittaa, että se siirtää purjepinta-alan painopistettä liiaksi eteen ja tekee veneestä taipuvaisen pyrkimään leen suuntaan (tälle on varmaan joku nimityskin, vastakohta on ”luovikärkäs” eli vene joka pyrkii tuulen puolelle eli luuvartin suuntaan). Kun rullagenoan kokoa hiukan pienentää rullaamalla sitä pari kierrosta sisään, paranee balanssi merkittävästi ja yllätys, yllätys, tuuleen nousukyky myös, minkä olemme tänä kesänä oppineet. (Paljonkohan olisivat sijoitukset Viaporin Tuopissa parantuneet, jo olisimme tienneet tämän jo vuosia sitten.)

 

Pujahdettiin Ison-Beltin sillan ali sen 18 metriä korkeasta osasta tekosaaren länsipuolella. Tekosaaren itäpuolellahan silta kohoaa 66 metrin korkeuteen – mikä aikanaan ei sekään riittänyt Raunma-Repolan Porin telakan öljynporauslautoille ja niin tämä kannattava bisnes Suomesta loppui tanskalaisten päätettyä sulkea Ison-Beltin salmet tällä sillalla.

 

Näissä mietteissä laskimme purjeet ja ajoimme koneella viimeiset viitisen mailia Nyborgin satamaan. Sisälle huvivenesatamaan ajaessamme – se oli aivan kaupungin keskustassa – ohitimme valtavat hylätyt satama-alueet ja laiturit. Ne olivat muisto ajalta ennen siltaa, jolloin liikenteen Sjellandin ja Fynin saarten välillä hoitivat autolautat.

 

Perillä huvivenesatamassa saatiin hyvä kylkikiinnityspaikka aivan satamakonttorin läheltä.

Syötiin myöhäinen lounas ja lähdettiin pyöräillen tutustumaan kaupunkiin. Nyborg on kummallinen sekoitus vanhaa ja uutta. Kaupunkihan on kuin Suomen Turku – ollut aikanaan maan pääkaupunki, mistä ajasta täälläkin on muistona hieno vanha linna 1000-luvulta vallihautajärjestelmineen. Tuossa linnassa valtiopäivät (tai niiden senaikainen vastine)  kokoontuivat siis jo 1000-luvulla, siis pitkälti toistasataa vuotta ennen kuin Suomessa eräs Lalli-niminen talonpoika suunnitteli hirmutöitä Köyliön tienoilla.

 

Keskustassa on sekaisin vanhoja ja uusia rakennuksia, eli mikään Porvoon tyyppinen tyylipuhdas kokonaisuus tämä ei ole. Aiemmin vilkkaalta satamatoiminnalta vapautuneet alueet on otettu asuinkäyttöön, uudet kerrostalot ovat huippumoderneja lasiseinäisiä luomuksia, joissa keskeistä näyttää olevan mahdollisimman iso lasitettu terassi.

 

Ihmettelimme kun jostakin syystä kaupungissa oli hiljaista ja tyhjää, tuskin ollenkaan ihmisiä liikkeellä, vaikka olimme lomakauden keskellä. Ehkäpä tanskalaisetkin sitten pakenevat kesäksi kaupungeistaan.

 

Pyöräilyreittimme varrelle sattui myös Nyborgin meritaistelun muistomerkki. Tuolloin – olisiko ollut 1800-luvun alkuvuosina – englantilaiset tuhosivat tuossa taistelussa Tanskan mahtavan laivaston. Veneelle palatessamme ohitimme myös vehreän siirtolapuutarha-alueen, aivan samanlaisen kuin mitä Helsingissäkin näkee.

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: