Vuosi 2014

Vesterviking matkalla Tanskan-kierrokselle

8.6.Visbyssä

Vesterviking lähti Helsingistä 31. toukokuuta kohti Gotlantia. Gastina oli tällä kertaa Kauppisen Markku, monivuotinen kapun työtoveri ja kokenut purjehtija. Inkku-Försti jäi vielä viikoksi Helsinkiin asioita hoitelemaan. Matka Visbyyn kulki Jussarön ja Eestin Kärdlan kautta, josta sitten suunnattiin suoraan kohti Gotlantia. Kärdlan satama on kokonaan uudelleen rakennettuna avattu tänä keväänä ja sitä voi kaikin puolin suositella. Hienot, Marinetekin toimittamat laiturit, hyvät aallonmurtajat ja kaikki tarvittavat satamapalvelut uusissa tai kunnostetuissa rakennuksissa, mm. hyvä sauna. Satamasta vastaa erittäin ystävällinen ja palvelualtis pariskunta. Mies tuntee purjehtijoiden tarpeet, koska on kiertänyt kaksi kertaa pallon Colin Archer -tyyppisellä veneellään.
Hiiumaalla on sitä paitsi – ainakin esitteiden mukaan – vaikka kuinka paljon mielenkiintoista nähtävää.

Kärdlasta saimme hyvän, reippaan myötätuulen kohti Gotlantia. Ristnan kohdalla päästiin nostamaan purjeet, rullagenoa ja mesaani. Tällä varustuksella kaikki purjeiden säädöt voitaisiin hoitaa avotilasta, eikä yöllä ja myrskyssä olisi tarvetta mennä kannelle isopurjetta reivaamaan tai laskemaan. Tälläkin purjevarustuksella, josta vielä molempia purjeita jouduttiin välillä hieman pienentämään, nousi vauhti ajoittain 9 solmun pintaan 16m/s puuskissa. Heti kun purjeet oli saatu avattua, laitoimme Hydrovane-tuuliperäsimen ohjaamaan ja sen jälkeen ei ruoriin tarvinnutkaan koskea kuin vasta Gotlannin Kapellshamn- sataman edessä. Tuuliperäsin toimi loistavasti vaikka tuuli oli 10 astetta takaa, ja välillä suoraan takaa, mikä on yleisesti tuuliperäsimille se vaikein tuulen suunta. Gotlantia lähestyttäessä lankesi tiheä sumu, minkä vuoksi Gotska Sandö ja Gotlannin pohjoiskärjen rannat jäivät meiltä näkemättä.
Kapellshamn osoittautui täysin kuolleeksi satamaksi. Ketään ei ollut paikalla eikä mitään palveluja ollut. Kiinnityimme hetkeksi betoni-aallonmurtajan sisäpuolelle, mutta kun vettä oli kölin alla vain 10 cm, emme tunteneet oloa kovin turvalliseksi. Sitä paitsi saimme molemmat nokkaisuja päihimme aallonmurtajalla pesää pitävältä tiirapariskunnalta. Yhteinen päätös jatkaa vielä neljän tunnin matka koneajoa Visbyyn syntyi helposti. Visbyyn saavuimme tiistai-iltapäivällä 3.kesäkuuta 29 tunnin matkanteon jälkeen. Kapellshamniin poikkeamalla lisäaikaa tuli arviolta parisen tuntia, joten 186 mpk:n matkaan ( poistettu Kapellshamnin-kierros) meni noin 27 tuntia. Keskinopeudeksi tuli siis 6,9 solmua – ei paha.

Keskiviikkona 4- kesäkuuta gasti Markku lensi takaisin Helsinkiin ja tänään, 8. kesäkuuta Försti Inkku puolestaan lentää Visbyyn, josta matkamme sitten jatkuu kohti Kööpenhaminaa ja Tanskan – kierrosta.

Kun alkumatkasta ajelemme taas tuttuja vesiä, emme tule pitämään nettilokia toistaiseksi tästä matkasta tämän enempää. Jos kirjoittelun pakko kuitenkin käy sietämättömäksi, saatamme avata lokin uudestaan päästyämme Tanskan saaria kiertämään. Matkamme edistymistä voi joka tapauksessa seurata ”Missä Matkaamme”-osiossa oikeassa laidassa löytyvästä nettiosoitteesta. Tuolle sivustolle välitämme SPOT-lähettimen avulla kulloisenkin satamasijaintimme.

Lopuksi vielä ennakkotieto siitä, että juhannuksen jälkeen ilmestyvässä Vene-lehdessä on iso juttu K-merkinnän saaneesta s/y Vestervikingistä. Ja onhan siinä vähän juttua omistajapariskunnastakin…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: