22.7.2012 Ei-toivottu kylpy

Lesö-Varberg 54,4 mpk

 

Aamulla olimme varustautuneet siis irrottautumaan klo 8 ja näin myös tapahtui. Irrottautumista oli edeltänyt tiukka suunnittelu, sillä voimistunut tuuli puhalsi nyt suoraan veneen kylkeen. Paikat ympärillä olivat niin ahtaat, ettei Vestervikingiä mahtuisi tällä tuulella mitenkään kääntämään heti keula kohti sataman suuta. Loppujen lopuksi annettiin tuulen hoitaa osa manööveristä. Försti pitämään venettä irti viereisestä norjalaisveneestä, köydet irti, vaihde eteen ja veneenmitta eteenpäin. Pakki päälle, jolloin vene pysähtyy ja tuuli alkaa kääntää keulaa siihen ainoaan vapaaseen tilaan kylkikiinnitysrivistömme vieressä. Kun vene on kääntynyt 90 astetta ja perä osoittaa tuuleen, pakki uudelleen päälle ja peruuttamalla tuulen yläpuolella seuraavassa laiturissa olevan veneen kylkeen kylkikiinnitykseen.

 

Söimme pikaisen aamiaisen ja varustauduimme lähtemään kohti Varbergin satamaa. Ennen lähtöä kävin satamakonttorissa saadakseni tietoa rannikon syvyyksistä, kartasta katsoen näytti, että oikaisemalla väylältä voisi säästää useita maileja matkasta. Satamakapteenia ei näkynyt mailla halmeilla. Samassa laiturissa kanssamme oli kuitenkin samainen hieno museo-kalastustroolari, jota olimme ihailleet aiemmin Hirtshalsin satamassa. Olivat tulleet sieltä hekin osallistumaan satamajuhlaan. Tervehdin troolarin kapteenia ja totesin, että te varmaankin tunnette nämä vedet, saisinko kysyä vähän neuvoa. Vastauksena nyökkäys ja kutsu ohjaushyttiin. Kun olin selvittänyt asiani, kapteeni puisteli päätään ja totesi. ”There are some pretty ugly stones there, I would not take the risk”. Asia oli sillä selvä, väyliä myöten mentäisiin.

 

Edessä olisi suhteellisen pitkä legi, josta toivottavasti ainakin pääosan pääsisimme purjein, joten voisimme taas hyödyntää tuuliperäsintämme Hydrovanea. Kun olimme sitten päässeet ulomman aallonmurtajan suojaan, kiipesin veneen perän ulkopuolelle tuuliperäsimen telineille vedenrajaan istumaan ja asettamaan peräsinlapaa paikoilleen. Kaikki meni muuten hyvin, mutta samalla hetkellä ajoi aallonmurtajan takaa sisään satamaan moottorivene kohtalaisella nopeudella, nostaen tietenkin melkomoisen aallon. Seurauksena nähtiin persuksensa kunnolla kastelleen Kapun kiipeävän kiroillen peräsintelineeltä alukseen.

 

Ensimmäiset 7 mpk matkasta oli pakko ajaa koneella suoraan ikävän jyrkkään vasta-aaltoon. Sitten suunta muuttui 145 astetta ja tuuli kääntyi jokseenkin suoraan taakse. Nostimme purjeet, mutta ihmeellisessä jyrkässä ristiaallokossa vauhti ei millään noussut päälle 3 solmun, vaikka tuultakin sentään oli jonkin verran. Ilmeisesti paikalla oli voimakkaampi vastavirta. Aikamme taisteltuamme päätimme ajaa koneella vilkkaasti liikennöidyn laivaväylän toiselle puolelle. Liki parin tunnin koneajon jälkeen aallokko oli jälleen käynyt normaalin tuntuiseksi ja samalla tuuli tuli nyt mukavasti takaviistosta. Loppumatka Varbergiin, noin 30 mpk tultiinkin sitten purjeilla riemuslööriä tuuliperäsimen hoidellessa ohjailun ja Duogenin ladatessa akkuja tasaisella 5 ampeerin virralla. Tai oikeammin Duogenin ladatessa osan ajasta, sillä vilkaistessani latausmittaria huomasin sähköntuotannon tyrehtyneen. Duogen ylös vedestä ja samalla nousi aikamoinen möykky Duogenin potkurin ympärille kiertynyttä pitkärihmaista merilevää. Levät puukolla poikki ja potkuri takaisin veteen virtaa antamaan.

 

Varbergin sisäsataman laituripaikat olivat saapuessamme kahdeksan maissa illalla tietenkin jo menneet, joten kiinnityimme isomman ruotsalaisveneen kylkeen. Täällä viettäisimme ilmeisesti kaksi yötä, sillä seuraavaksi päiväksi oli VHF:ltä kuulunut kovan tuulen varoitus 15 m/s ulkopuoliselle merialueelle.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: