Kungälv – Göteborg
Aamulla sää oli sitten (tilapäisesti, kuulemma) kirkastunut ja saatoimme suunnata kohti Göteborgia. Jokihaarassa vallitsi selvästi havaittava virtaus eilisen mönsterisateen jälkeen, mutta pääsimme kuitenkin irtautumaan laiturista ongelmitta. Edessä oli vielä kaksi rautatiesiltaa, ennen kuin olisimme perillä Göteborgissa. Lähestyimme siltoja, ilmoitimme VHF:llä olevamme valmiit siirtymään sillasta etelään päin ja saimme kehotuksen odotella, silta avautuisi vartin sisällä. Venettä oli taas hankala pidellä sillan avautumista odottamassa virtaavassa joessa, mutta onneksi tässä oli kuitenkin tarpeeksi leveyttä ohjailuun.
Pian jo määräsatamamme vieressä oleva iso toimistorakennus ja Göteborgin oopperan rakennus jo näkyivätkin. Satama-Lilla Bommen – (jonka kalleudesta eräs saksalaisrouva varotti Väneborgissa) on noiden rakennusten välissä, siis aivan kaupungin keskustan vieressä. Kurvasimme joelta satamaan, saimme hyvän laituripaikan peräköysiin täälläkin kiinnitettynä ja kävimme maksamassa kahdesta yöstä 780 euroa, siis 46 euroa per yö, todellakin kiskurihinta. Suihkuun pääsystä olisi vielä pitänyt maksaa erikseen, mutta ilmeisesti jupinaa on tullut sen verran paljon, että satamavirkailija armeliaasti antoi avaimen käyttöön ilmaiseksi. Sähköstä olisi pitänyt maksaa 7,20 euroa per yö. Emme ottaneet, vaan päätimme pärjätä aurinkokennojemme ja tuuligeneraattorimme avulla.
Olimme kanavamatkamme päätepisteessä. Tästä eteenpäin edessä olisi vapaata vettä purjehtia. Aikataulussa oli pysytty ja nyt olisi vielä puolisen päivää aikaa tutustua kaupunkiin ennen kuin Försti ja gastimme Ile suuntaisivat huomenna kohti lentokenttää ja Helsinkiä, kapun keskittyessä sillä aikaa veneen kunnossapidon to do-listan lyhentämiseen.
Vastaa