28-30.09.2010

28.09.2010 Aguilas – Cartagena 30 mpk

 

Ukkosta väistellen

 

Jaska:

 

Aamulla kapu pesi venettä. Täällä Välimerellä vene on pakko huuhdella makealla vedellä lähes päivittäin, ainakin jos on oltu kulussa. Suolavettä roiskuu kannelle, johon suola jää veden kuivuttua kokkareiksi. Tai ei se vesi kokonaan kuivukaan, koska suola pitää kannen kosteanoloisena. Sitä paitsi laitojen lakkauskaan ei paljoa nauttisi jatkuvasta suolakerroksesta päällänsä.

Förstillä lievää kuumetta.

Ennen lähtöä tankattiin 81 litraa dieseliä. Täällä on kummallinen tapa veneen tankkauksessa. Tankkausta hoitava marinero kysyy ensin, että laitetaanko täyteen ja pyytää sitten ilmoittamaan kuinka paljon tankkiin menee. Mistä ihmeestä sen etukäteen tietäisi? Nytkin arvioin, että tankkiin menee 50 litraa ja sillä kohdalla polttoaineen tulo loppui, Marineron piti mennä uudelleen lataamaan varmuuden vuoksi ilmoittamani isompi määrä, 40 litraa, joka sitten riittikin tankin täyttämiseen. Maksua ei tietenkään peritty kuin tankkiin mahtuneesta määrästä.

Lähtö klo 11, suuntana Cartagena ja koneajoksi meni.  Kello 14 tuuli nousi ja saatiinpa taas pitkästä aikaa hienoa purjehdusnautintoa. Cartagenaa lähestyttäessä rannikon vuoret muuttuivat teräväpiirteisimmiksi kuin etelämpänä. Mietimme, oliko tämä nyt se Carthago, jonka roomalainen senaattori Cato halusi aina puheidensa lopuksi hävittää: ”Ceterum censeo Carthaginem esse delendam   – muuten, olen sitä mieltä, että Karthago on hävitettävä”.  Myöhemmin muistimme, että se oikea foininkialaisten perustama Carthago, joka siis piti hävittää, sijaitsee Afrikassa, jossakin nykyisen Tunisin tienoilla. Ja opimme, että tämä Cartagena, alkuperäiseltä nimeltään Carthago Nova, on roomalaisten Espanjaan perustama uusi Carthago sen jälkeen, kun tuo hävitys muuttui senaattorin päähänpinttymästä todeksi.

 

Kello 16, kun olimme vielä 6 mailin päässä Cartagenan satamasta, jyrähti ukkonen lähimmän rantavuoren päällä. Nyt tuli kiire laskea purjeet ja käynnistää kone.  Onneksi ukkonen pysytteli mantereen päällä.

 

Korkeat vuoret ympäröivät hienon sataman, joka on yksi niitä harvoja luonnon-suojasatamia Espanjan etelä- ja itärannikolla.  Sympaattinen, hyvin englantia puhuva marinero ohjasi meidät ensin suoraan rantabulevardin viereen odotuslaituriin. Ilmoittautumisen yhteydessä saimme sitten hyvän paikan lukitusta ponttoonilaiturista toisella puolen satamaa, kun ilmoitin, että en halua jättää venettä yksin reiluksi viikoksi rantabulevardin viereen, josta kuka tahansa voisi hypätä veneeseen.

Heti ensimmäisistä silmäyksistä kaupunki teki myönteisen vaikutuksen. Cartagenalaiset eivät todellakaan kätke roomalaistaustaansa, päinvastoin, siitä otetaan kaikki mahdollinen irti, mikä näkyy mm. mainosjulisteissa.

Veneessä syödyn ilta-aterian jälkeen lähdin käyttämään internetiä satamatoimiston yhteydessä olevaan ravintolaan. Jonkin aikaa surffailtuani paikalle ilmestyi puuskuttava Försti, joka kertoi huomisaamuksi sovitun Volvo-Penta-mekaanikon ilmestyneen veneelle etukäteen ilmoittamatta jo tänä iltana. Kaiken lisäksi mekaanikko ei puhunut sanaakaan englantia.

Pyysin englantia puhuvan marineron tulkiksi mukaan ja kiiruhdimme veneelle. Vikaa – eli öljyvuotoa – sitten selviteltiin välillä  Hollannista hankkimaamme kymmenen kielen purjehdussanakirjaakin apuna käyttäen. Mekaanikko tutki konetta yltä ja alta ja löydettyään öljytippoja venttiilikopan tiivisteen luota ilmoitti vian olevan siinä. Kysymyksiini, voisiko sitä öljyä tulla jostakin muualtakin kuin venttiilikopan kannen ja moottorirungon välistä, hän suhtautui ystävällisen torjuvasti. Yritin vihjaista joitain kampiakselin stefasta, mutta sille mekaanikko, jälleen ystävällisesti mutta päättäväisesti viittasi kintaalla. Toivotaan, että hän on oikeassa (mutta ei uskota, ainakaan vielä).

Kerroin, että kiitos käynnistä, hankin venttiilikopan tiivisteen Suomesta ja asennan sen sitten palattuamme itse paikalleen. Tämä tuntui sopivan mekaanikolle hyvin. Itse asiassa hän ei olisikaan voinut hoitaa asiaa ennen kuin vasta maanantaina, koska huomenna koko Espanja olisi yleislakossa  vastalauseena hallituksen eläkeikärajan nostosuunnitelmia vastaan. (Tässä on jotain tuttua…)  Siksi hän oli tullut veneelle jo tänä iltana  huomiseksi sovitun käynnin sijasta. Varsin huomaavaista.

Lopuksi mekaanikko ja marinero poistuivat veneestä kieltäytyen ottamasta vastaan tarjoamaani maksua.

 

29.09.2010 Cartagena

Takki hukassa

Jaska:

Aamulla läksin etsimään tuoretta leipää aamukahville. Kaupunki oli kuin kuollut, valtaosa liikkeistä piti ovensa kiinni yleislakkopäivänä. Löytyipä sitten kuitenkin pienehkö Spar-kauppa, joka myi myös tuoretta leipää. Aamukahvi pelastettu.

Tänään pidettiin pyykkipäivä. Kun aurinko paistoi kuumasti ja oli vielä vireä tuuli, Försti nosti pyykit kuivumaan isomaston ja mesaanin vanttien väliin pingottamilleni pyykkinaruille. Jossakin vaiheessa, tuulen yllyttyä huomattiin, että narulle ripustetun kahden valkoisen purjehdustakin sijasta siellä roikkuikin vain yksi takki. Förstin hienon, Simrishamnista ostetun Sebago-takin oli tuuli vienyt, emmekä sitä sen koommin löytäneet, vaikka kapu juoksikin ympäri sataman rantoja keksi kädessä laiturinalustoja ja veneiden välejä tutkimassa. Harmittava takaisku!

Loppupäivä menikin sitten satamatoimistossa Vestervikingin talvitelakointimahdollisuuksia selvitellen.

 

30.09.2010 Cartagena

Yllätyskohtaaminen

Jaska:

Tänään Försi voi jo paremmin, mutta kapu vastaavasti huonommin. Vatsatauti oli vaihtanut kantajaansa. Selviteltiin juna -ja bussiyhteyksiä Alicanteen, josta Air Finlandin lento lähtisi Suomeen huomenna klo 20.20. Loppujen lopuksi totesimme, että Alicanteen päästään parhaiten (raskaiden kassiemme kanssa, Suomeen tuotavia talvivaatteita nääs) vuokraamalla auto Cartagenasta ja palauttamalla se Alicanten lentokentälle. Enpä tiennyt tällaista mahdollisuutta olevan olemassakaan, kunnes älysin kysyä autovuokraamosta.

Kun kävelimme veneelle rantabulevardia pitkin, havaitsimme rantaa kohti ajelehtimassa, pari metriä pinnan alla ison, takinkokoisen valkean jonkin. Senhän täytyi olla Förstin kadonnut takki! Pyysin Förstiä tuijottamaan tätä isoa vaaleaa herkeämättä, jotta katsekontaktia ei menetettäisi ja lähdin kiertämään satamaa juosten hakeakseni keksin.  Samassa huomasin tutun marineron laiturilla  satama-altaan toisella puolella ja huusin hänelle, että tulisi laiturilta rannalle, minulla olisi tärkeää asiaa. Satama-altaan kierrettyäni kysyin, onko marinerolla käytettävissään kumivenettä, vaimoni pesi eilen takkinsa ja tuuli vei sen pyykkinarulta mereen. Nyt näimme sen ajelehtivan pinnan alla kohti rantaa ja…. Tämän pidemmälle en päässyt kun marinero iloisesti totesi vaimoni purjehdustakin pyörivän parhaillaan rannan pesukoneessa, hän oli havainnut sen veneiden välissä aivan altaan toisessa reunassa, nostanut vedestä ja pannut pesukoneeseen. En ollut uskoa kuulemaani, mutta kun marinero kertoi tuntomerkit, niin Förstin kadonneesta takista täytyi olla kysymys. Se iso vaalea, jonka näimme vedessä uiskentelevan, oli sittenkin ilmeisesti vain tavallista isompi muovikassi kaiken muun satamaroskan joukossa.

Försti oli tietenkin häpnaadilla lyöty ja iloinen kuin mikä. Muutama uusi öljytahra satamavedestä takkiin oli tullut, mutta aika hyvin ne saatiin tahranpoistoaineella häivytettyä.

Illansuussa kävin vielä hakemassa vuokra-auton aivan veneemme äärelle laiturille. Eipä tarvitsisi huomenna kanniskella painavia vaatekasseja kuin muutama kymmenen metriä. Vatsatautikin oli jo hellittämään päin.

Lähdemme siis huomenillalla Alicantesta Air Finlandialla kohti Suomea juhlimaan tyttäremme Anniksen valmistumista ranskanopettajaksi. Palaamme veneelle 11. lokakuuta ja Annis tulee mukanamme purjehtimaan muutamaksi päiväksi koulujen syysloman aikana. Toivottavasti säät ovat silloin suosiolliset!

 

Palaamme jatkamaan blogiamme sitten 11. lokakuuta jälkeen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: