12.05.2010

12.5.2010 Jiipistä toiseen

Jaska:

Aamulla herättiin seitsemältä ja matkaan päästiin yhdeksältä. Olemme todenneet, että meillä menee jokseenkin tarkasti kaksi tuntia heräämisestä asiaankuuluviin aamutoimiin ennen kuin päästään matkaan, jos ei ihmeemmin pidetä kiirettä.

Keli oli aurinkoinen, mutta edelleen kylmä, tuuli koillisesta 5-6 beaufortia eli 8-14 m/s. Nostimme mesaanin valmiiksi redillä, mutta sitten jouduimme jiippailemalla väistämään sisään tulevaa autolauttaa. Meri oli aallonmurtajan kärjessä tosi kuoppainen kun virta ja aallot olivat vastakkaisista suunnista.

Ulos merelle päästyä havaitsimme, että suoralla suunnalla Dieppeen saadaan tuuli suoraan takaa, mikä ei todellakaan ole erityisemmin mukava tilanne. Päätettiin siirtyä myötätuulikryssiin, eli ajaa hieman vinottain myötätuuleen, niin keikuttaisiin vähemmän ja vältyttäisiin vahinkojiipeiltä.

Tuuliperäsin pantiin ohjaamaan ja pienen totuttelun jälkeen aloimme edetä haluttuun suuntaan jokseenkin mutkittelematta. Yhtäkkiä olemme kahden merkkilipun välissä, ajamassa suoraan kohti kalaverkkoa. Joudumme tekemään nopeasti pakkojiipin, enkä tässä hässäkässä huomannut kytkeä tuuliperäsintä ensin ohjaamasta. Eli perämies kääntää paapuuriin, tuuliperäsin styyrpuuriin. Varsinainen peräsin on tässä kaksintaistelussa tietysti se vahvempi ja jiippimme onnistuu. Palaamme takaisin kurssille 230. Nyt tuuliperäsimestä löytyvät oikeat säädöt ja plotterin jälkipiirto alkaa piirtää viivasuoraa linjaa.

Vajaat pari tuntia purjehdittuamme mukavaa 5 solmun vauhtia SOG ( speed over ground) lokin näyttäessä 7 solmua teemme jiipin ja vaihdamme kurssille 170. Tunnin päästä uusi jiippi ja nyt olemmekin linjalla, jota voimme purjehtia sivumyötäiseen loppumatkan Dieppeen. Yhtäkkiä genoan paapuurin puoleiseen skuuttiköyteen ilmaantuu silmukoita. Mitä ihmettä, köysihän on ihan kireällä. Merde! Spinnunostimen vaijerin päässä oleva sakkeli on itsekseen irronnut kiinnityslenkistään spinnupuomin kiskossa ja hissannut itsensä mastonhuippuun ja jäänyt sinne, kun ei mahdu plokista läpi. Ne silmukat skuuttiköydessä ovat samanvärisen spinnunostimen, sen köysipään hässäkkää.

Olisiko nostin voinut sotkeutua rullagenoan yläpään heloihin estäen genoan sisäänrullaamisen? Näin on joskus takavuosina tapahtunut, eivätkä muistot siitä ole mukavat. Tällä kelillä emme todellakaan tarvitse avoinna läpättävää suurta purjetta, jota emme pysty rullaamaan sisään. Vilkaisu mastonhuippuun ja huoli pois. Sakkeli on tiukasti plokissa kiinni, eikä siis ollut heilautellut itseään genoarullan nostimeen sotkeutumaan. Ei muuta kuin kiristetään spinnunostin kireälle ja koilitaan köysi mastolle odottamaan satamassa tehtäviä korjaustoimenpiteitä, eli jälleen yhtä kiipeämistä isonmaston huippuun.

Tässä oli taas yksi esimerkki siitä, että kun jotain epäilyttävää havaitsee, pitäisi asia heti tarkistaa, eikä olettaa, että eiköhän tuo ole kunnossa. Eilen nimittäin hääräsin spinnupuomin kiskon kanssa ja muistan kiinnittäneeni huomiota, että loksahtipas spinnunostimen kääntämällä suljettava sakkeli kevyesti kiinni. Olisiko jossakin käänteessä litistynyt sen verran, että lukitus oli löystynyt. Nyt se oli sitten keikutuksessa nitkutellut itse itsensä auki mainituin seurauksin. Korjaaminen olisi olllut helpompaa kun ei olisi tarvinnut ensin käydä noutamassa sakkelia mastonhuipusta.

Välillä jouduttiin kiertämään kalanpyydyksiä, mutta ilman uusien jiippien tarvetta. Saatuamme vuorovesivirran myötäiseksi nousi vauhti päälle seitsemän solmun. Kyllä tuuliperäsimen käyttö tekee purjehtimisen helpoksi! Meikäläisille jäi hyvin aikaa keskittyä ihailemaan nrannan liitukivikallioita.

Rannanmuodostus näillä seuduilla on perua tertiäärikaudelta noin kaksi miljoonaa vuotta sitten ja upeat liitukivikalliot ovat entistä merenpohjaa, useiden satojen metrien paksuisia kalkkikivikerroksia, joiden päällä on liitukerroksia. Aina välillä joku joki tai muu virta on kuluttanut viitisenkymmentä metriä korkeisiin seinämiin mereen johtavan vaon ja näihin kohtiin on sitten perustettu isompia ja pienempiä kaupunkeja.

Kello 18.35 tehtiin jiippi  Diepen sataman suulla ja varustauduttiin rantautumaan. VHF:llä pyydettiin satamasta lupaa tulla sisään, mutta satamakapteeni ilmoitti, että autolautta tulee ulos kahdenkymmenen minuutin kuluttua, pitää odottaa. Laskettiin purjeet lukuun ottamatta mesaania ja käännettiin vene piihin ( tai mikä nyt englanninkielisen ilmauksen ”hove to” suomenkielinen vastine sitten onkaan)  Rauhallisesti Vesterviking asettui keinumaan aalloille ja eteni plotterin mukaan hiljaista alle puolen solmun vauhtia.

Parinkymmenen minuutin odottelu muuttui tunnin odotteluksi, kun piti päästää ensin sisään satamaan vielä tulevakin autolautta. Sitten saimme luvan, ja kun tulimme aallonmurtajan sisäpuolelle, ymmärsimme, miksi huviveneitä ei päästetä sähläämään autolauttojen kanssa sanmanaikaisesti satama-altaaseen. Oli nimittäin lautoille tosi ahtaat paikat.

Ajoimme oikealle kääntyvää ränniä kohti vierasvenepaikkoja. Laiturilla tuttu sveitsiläinen tuli auttamaan kiinnityksessä. Olivat purjehtineet aikasemmin aamulla lähtien jokseenkin samassa ajassa  Bologne-sur-Meristä Dieppeen kuin mekin ja jo jonkin aikaa odotelleet saapumistamme. Antoi vielä ystävällisesti vierasvenesataman portin koodin, jos haluaisimme vielä kaupungille.

Dieppen satama sijaitsee hienosti kaupungin keskustassa tai pitäisikö sanoa että kaupunki sijaitsee sataman ympärillä. Tämä kaupunki ilmeisesti säilyi suurpommituksilta sodan aikana, koska talokanta näyttää olevan sotaa edeltävältä ajalta. Rantakaduilla on vieri vieressä toinen toistaan houkuttelevampia pikku ravintoloita.

Päätettiin jättää kaupunkiin tutustuminen ja ravintolaelämykset kuitenkin huomiseen, syötiin vielä iltapala veneessä  ja painuttiin pitkän päivän päätteeksi pehkuihin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: