Kohti Välimerta 18.6.klo 11.00

 

Varustelun loppusuora aukeaa! Lähtöhetkeksi on päätetty torstai, 18.6. klo 11. Seuraavassa hiukan tarinaa tätä ennen tapahtuneesta ja suunnitelmistamme:

Pidempi purjehdus Vestervikingillä on ollut keskustelun kohteena iät ja ajat, useimmiten lähinnä leikinlaskuna, kunnes viime syksyllä asia alkoi konkretisoitua. Taustalla olivat hyvät kokemukset viime kesän onnistuneesta purjehduksesta Höga Kustenille ja Inkun osa-aikaeläkejärjestelyn jatkaminen tai päättäminen. Jaskahan on ollut vapaa mies keskittymään purjehdukseen jo muutamia vuosia. Pikkuhiljaa hahmottui ”työhypoteesi” ei pallonkierrosta, vaan Välimeren-purjehduksesta siten, että napanuoraa kotimaahan ja kotiin ei totaalisesti katkaistaisi.

Näillä premisseillä alettiin miettiä tällaisen matkan edellyttämää varustelua. Kun pääosin teemme matkaa kahdestaan ja Vestervikingissä on rattiohjaukseen verrattuna aika raskas pinnaohjaus, totesimme viime kesän kokemusten perusteella tuuliperäsimen  tarpeelliseksi – vaikka sitten liikkuisimme pitempiä matkoja pelkästään Itämeren piirissä. Meillä on ennestään vanha Helmsmanin automaattiohjaus, mutta sitä emme erityisemmin halua käyttää äänisaasteen ja sähkönkulutuksen takia.  Sitä paitsi tuuliperäsin on tehokkaampi ja luotettavampi vähänkin kovemmassa kelissä. Päädyimme tilaamaan Hydrovane-tuuliperäsimen .

Vanhaa Aerogen 2 tuuligeneraattorimme ei sitten enää mahtunutkaan veneen perään yhdessä tuuliperäsimen kanssa. Sitä paitsi sen sähköntuotto oli aika mitätön. Korvaamaan tilattiin Englannista Duogen-tuuli/vesigeneraattori, jonka sähköntuotto on jo ihan toista luokkaa, vesimoodissa 11 ampeeria 7 solmun nopeudessa. Laite toimii kuten tavallinen tuuligeneraattori satamassa ollessamme. Kun lähdetään liikkeelle, turbiini vaihdetaan pieneen potkuriin ja koko laite kaadetaan nivelen varassa veteen. Ovela keksintö – se on poissa tieltä haittaamasta tuuliperäsimen (ja mesaanipurjeen) toimintaa. Lisäksi tilattiin kaksi 45 W aurinkopaneelia.

Näilläkään hankinnoilla emme olleet vielä tehneet lopullista päätöstä Välimeren-purjehduksesta. Ratkaiseva niitti oli, kun Jaska otti yhteyttä kuopiolaisiin Anne ja Pertti Kotovuoreen jotka olivat Vene-lehdessä vuosien 2007-2008 aikana pitäneet ”Unelmapurjehdus” kertomussarjaa suunnilleen suunnittelemamme kaltaisesta purjehduksesta. Seurasi tammikuun alussa kutsu Kuopioon, jossa yhden iltapäivän ajan kuulimme heidän kokemuksistaan ja saimme valtavan määrän opastusta ja neuvoja (sekä maittavan lounaan!) Tämän käynnin ja tiedon perusteella uskalsimme tehdä lopullisen päätöksen matkan toteuttamisesta. Inkku irtisanoutui opettajan toimestaan kesästä lukien.

Sekä miehistön että veneen puolesta olimme varsin hyvissä lähtöasetelmissa aloittaessamme lopullisen varustautumisen. Takana yli 30 vuotta intensiivistä (puu)veneilyä Itämeren alueella, josta viimeiset 15 vuotta purjeveneellämme Vestervikingillä. ( Katso veneestä tarkemmin osiosta s/y Vesterviking.) Inkku oli suorittanut saaristolaivurin tutkinnon, Jaska rannikkolaivurin tutkinnon (ja suoritti myöhemmin keväällä CEVNI-pätevyyden kansainvälisen huviveneen kuljettajan pätevyystodistusta varten.) Vene oli hyvässä kunnossa, joskin eräiltä osin suurempitöisen kosmeettisen kunnostuksen tarpeessa. Myös veneen varustelutaso oli varsin hyvä, mutta kaipasi tiettyjä täydennyksiä.

Kevät kuluikin sitten tulevan purjehduksen merkeissä. Jaska aloitti jo tammikuun alussa täysipäiväisen veneenehostus-ja varusteluprojektin, joka tuli jatkumaan lähes lähtöhetkeen asti ja johon Inkku mahdollisuuksiensa mukaan kiitettävästi osallistui. Illat kuluivat matkan yksityiskohtien suunnittelussa. Hankittiin Reedsin ”purjehtijan raamattu”, muutamia pilottikirjoja ja alettiin palauttaa mieliin vuorovesilaskennan taitoja. Venenäyttelystä hankittiin sen verran tavaraa, että voimme rinta rottingilla sanoa kantaneemme kortemme kekoon laman torjujaisissa.

Maalis-huhtikuun vaihteessa yhytimme venesähköasentajan, joka tulisi hoitamaan veneemme uusien laitteiden yms. asennukset. Tämä taitava mies ei sitten pettänytkään ennakko-odotuksiamme asentajien luotettavuudesta – vapuksi valmiiksi luvatut asennukset kun valmistuivat jo toissapäivänä, eli neljä päivää ennen matkalle lähtöä. Sähköasennusprojektissa olisi kyllä ainesta useampaankin pakinaan. Lopputulos, mitä työn laatuun tulee, on kyllä ensiluokkainen, ja hinta-laatusuhde OK.

Purjeet käytettiin Meripurjeessa huollossa. Nykyiset purjeet ovat sen verran uusia ja purjevarustus aika monipuolinen, joten uusiin purjehankintoihin ei ollut tarvetta.

Vesillelasku tapahtui 19.5, ja työt veneellä ovat jatkuneet näihin hetkiin asti. Vesterviking nostettiin vielä kertaalleen ylös vedestä mastoineen Lindgrenin telakalla Hernesaaren kärjessä, koska halusimme poistaa kunnollisesti kaikki vesillelaskuteipit pohjasta (puuveneen vesillelaskuun liittyviä niksejä) ja vielä maalata uudelleen erikois-myrkkymaalilla ne kohdat, joista maali irtoili teippien mukana. Näin Vesterviking olisi kunnolla suojattu mahdollista laivamadon hyökkäystä vastaan eteläisimmillä vesillä.

Merikartat ja pilottikirjat järjestyivät mukavasti ja edullisesti: Liityimme Svenska Kryssarklubbeniin, jolla on hyvä ”Medelhavsseglare”alajaosto. Näiden nettisivuilta olemme saaneet paljon ohjetta ja opastusta – ja varmasti tulemme saamaan matkamme aikana lisää. Jo toisena päivänä nettitunnusten saamisen jälkeen tarjosivat ruotsalaiset Jan ja Mona Bjerker edullisesti myytäväksi v. 2007 hankkimiaan karttoja ja pilottikirjoja juuri tarvitsemiltamme alueilta. He olivat tehneet vastaavan purjehduksen kaudella 2007-2008. Seurasi vilkas sähköpostivaihto, jonka seurauksena teimme treffit tänä kesänä Suomen suuntaan purjehtivien Janin ja Monan kanssa jonnekin Hangon ja Tukholman välille. Tapaamme, vaihdamme kruunuja karttoihin ja vietämme miellyttävän illan heidän kokemuksiaan kuunnellen.

Lisäksi saimme toissapäivänä tekstiviestin Karibialta paluumatkalla olevalta  s/y Xia:lta, SMK:laisilta Jorma Pulkkiselta ja Helenalta Kielistä. Tsekattiin, yhtyisivätkö matkareittimme, Jorma tarjosi lainaksi karttoja ja satamakirjoja. Kun totesimme, että kuljemme eri reittejä, Jorma lupasi jättää Kielin satamakonttoriin niitä karttoja ja kirjoja, jotka vielä puuttuivat Janin ja Monan setistä. Todella ystävällistä! Näin meillä on hoidettuna koko matkan kartta- ja satamakirjatarve jo tässä vaiheessa.

Komunikaatioyhteyksiemme suunnittelu hoitui mukavasti Pentti Kotiahon / Savantum Oy toimesta. Hyödynnämme Rebtelin ja Skypen palveluksia edulliseen yhteydenpitoon. Lisäksi meillä on satelliittipuhelin turva-ja yhteydenpitovarusteena GSM –verkkojen ulkopuolella.

Vielä vähän matkasuunnitelmasta, jonka mottona on ”Säiden ja ravintoloiden ehdoilla”.  Tulemme etenemään pääasiassa päiväpurjehduksin, joskin jossakin vaiheessa tullee poikkeuksena eteen myös yhden-kahden yön purjehdus. Emme harrasta sankarimatkailua, vaan huonon sään ennusteen yllättäessä jäämme kiltisti satamaan odottamaan parempaa ennustetta – meillähän ei ole varsinaisesti muuta aikataulua kuin, että matka tulee kestämään parisen vuotta.

Matkaamme Ahvenanmaan kautta Ruotsiin ja rannikkoa pitkin etelään, sitten Bornholmin kautta Kieliin. Sieltä Kielin kanavan jälkeen 50-60 mailin pätkä Pohjanmerta, kunnes pujahdamme pohjois-Hollannissa Delfzijl –kaupungin kohdalla Hollannin kanavasysteemiin. Täältä etenemme Hollannin peltojen ja Ijsselmeerin läpi mastoja laskematta Vlissingeniin Hollannin ja Belgian rajalle, josta pujahdamme takaisin Atlantille. Matka jatkuu Ranskan rannikkoa Bretagnen niemimaan kiertäen Biskajanlahden pohjukoille. Emme siis ainakaan menomatkalla ole ylittämässä Biskajaa Ranskan Brestista  La Corunaan Espanjassa, vaan käymme kunnolla läpi Biskajan rantakaupungit ainakin Bordeauxiin asti. Sieltä on sitten tiedossa vähän pidempi purjehdus Pohjois-Espanjaan ja sieltä Portugalin kautta alamme lähestyäkin jo Gibraltaria. Kuinka pitkälle pääsemme tällä purjehduskaudella, riippuu säistä ja matkalaisista. Jos ilmat ovat super-suosiolliset, saatamme päästä lokakuun loppuun mennessä Portugalin ja Espanjan rajan tienoille. Jos säät muistuttavat enempi Suomen tähänastisia kesäkuun kelejä, voi olla että lokakuussa olemme tuskin Hollantia pidemmällä.

Joka tapauksessa suunnitelmamme on joko nostaa Vesterviking vedestä marraskuussa tai jättää se veteen turvalliseen satamaan ja palata joulukuussa viettämään talvea Suomeen. ( Muutenkin tulemme varmaan jo ennen tätä piipahtamaan Suomessa hoitamassa asioita ja tapaamassa lapsiamme, sukulaisia ja ystäviä.)

Helmi-maaliskuun vaihteessa 2010 lähdemme sitten taas jatkamaan matkaa. Suunniteltu reitti on: Gibraltar – Espanjan itärannikkoa pohjoiseen – Mallorca – Menorca – Ranskan Riviera –Italian Riviera – Pohjois-Italian rannikko – Korsika – Italian länsiranta – Sisilia ja sieltä sitten paluumatkalle Sardinian kautta Mallorcalle ja sitten Gibraltarin suuntaan. Paluumatkalla purjehduskauden lähestyessä loppuaan jätämme taas Vestervikingin johonkin marinaan tai telakalle ja tulemme sydäntalveksi Suomeen. Sitten helmi-maaliskuussa palaamme veneelle ja jatkamme matkaa kohti Suomea, ehkä tällä kertaa Englannin kautta. Suomeen pitäisi saapuman loppukesästä tai alkusyksystä .2011

Näin on suunnitelmat. Mutta olemme myös sopineet, että jos jossakin vaiheessa, vaikka jo alkumatkasta toteamme, että tämä ei ollutkaan ”meidän juttu”, niin keulan kääntäminen kohti Suomea kesken suunnitellun matkan ei ole häpeä!

Lähtöajan tavoitteemme on siis 18.6. klo 11.ja paikkana SMK:n satama Pohjoisranta 21 Tervasaarenkannaksen pohjoispuolella. Kun ei koskaan tiedä, mitä viivästyksiä vielä on edessä, kannataa, arvon lukija, joka olet ehkä aikonut tulla lähettämään meitä matkaan, seurata näitä sivuja torstai-aamuun asti. Ilmoitamme  lähdön mahdollisesta siirtymisestä täällä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: